Pan Stanislav
Samota
63 let. Vdovec. Bývalý
zaměstnanec blízké továrny, kde původně vyráběli elektrozařízení do letadel a
nedávno díky evropskému výzkumnému projektu rozšířili výrobu o komponenty pro
rakety.
Šedivý pán sedí v křesle u okna
svého bytu. Je to jeden z mnoha „firemních bytů“ v domech pro zaměstnance.
Bohatý zaměstnavatel přispívá na nájem i bývalým zaměstnancům. 14. patro starší
revitalizované výškové budovy nabízí celkem slušný rozhled po vysočinské
krajině - vrchol Větrníku, Šacberk. Pan Stanislav ale
nekouká z okna. Podle něj není moc na co.
Dnes, stejně jako v jiné dny,
hledí na velikou multifunkční telestěnu na zdi
pokoje. Sleduje ji často, sleduje, co zrovna dávají, nejčastěji dokumenty o
přírodě a zprávy programu Všehochuť. Je tolik krásných míst na zemi. A tolik
dramat.
Po skončení milého pořadu ze
života surikat (takoví miláčkové, kožíšek na kožíšek,
pořád spolu, tolik tulení a společnosti...) přepne na
jiný kanál a najednou zpozorní. Na stěně se objeví Jihlava. Hlas moderátorky
komentuje záběr kamery na několik rozestavěných průmyslových objektů.
„Dům z 3D tiskárny? Ano.
Ovšem doba, kdy taková tiskárna zvládala jen betonové konstrukce je dávno pryč.
Prosperující jihlavská průmyslová zóna se rozrůstá o další výrobní prostory.
Několik obřích 3D tiskáren právě dokončuje tepelnou izolaci stěn a na dvou
halách je již vidět střecha s velkoplošnou krytinou z nové směsi recyklovaných
plastů, které…“
„Ano. To je přece tady u
nás,“ poví sám sobě pan Stanislav. Vstane a vyhlédne z okna. Nad nedalekým
staveništěm se vznáší velký dron zpravodajství známé
televizní společnosti. „Páni, to je stream, aktuální
přenos!“ Zvolá docela mimoděk z okna.
„A ten dron
letí sem!“ Napadne ho, že by se na telestěně mohl
objevit i záběr domu, ve kterém bydlí. Otočí se, aby se přesvědčil
a je to tak. Ve 14. patře: „je vidět někdo u okna … a to jsem já!“ Mávne
rukou, telestěna přijme gesto a přiblíží záběr. V prostřed stěny je v nevalném rozlišení vidět silueta muže v
šedohnědém svetru. „Kdybych se teď otočil a pohlédl do kamery dronu, softwerový robot by mi
rozmazal obličej, aby nikdo nevěděl že tu bydlím. Že
jsem to já. Že tady jsem.
A najednou si uvědomil, že se
nechce nechat rozmazat robotem. Aniž by se otočil, nahmatal za sebou okenní rám
a okno přibouchl. Viděl se při tom na obrazovce, téměř v životní velikosti.
Viděl ještě, jak spouští žaluzii. Pak kamera změnila úhel pohledu a záběr.
Stanislav vypnul telestěnu. Nedovřeným oknem do bytu
pronikal docela přijatelný industriální hluk industriální čtvrti industriálního
města.
Stanislav se rozplakal. Po
dlouhé době najednou myslel na to, že tu není nikdo, kdo by mu hleděl tváří v
tvář, nikdo s kým by si popovídal. Nikdo, kdo by ho vzal za ruku nebo kolem
ramen. Chybí mu paní Samotová. Ale taky dědkové z rybářského spolku, co už
není. A taky parta amatérských divadelníků. Sál v areálu bývalé továrny,
kde zkoušeli, začalo město komerčně pronajímat, soubor se rozešel. Občas si
zavolají, ale ...
Bytová komunikační jednotka
vydala tón. Je poledne. Milý univerzální hlas oznámil: „Váš oběd je připraven v
dohřívacím boxu. Společnost Bašta-dom přeje dobrou
chuť. Nezapomeňte si vybrat ze skvělého menu na příští týden.“
Dříve ho to dokonce bavilo,
fascinovalo. Bašta-dom, Byt-kom, on-line objednávky čehokoliv až ke dveřím
bytu. Do školy, do divadla i k doktorovi multifunkční telestěnou.
A kdo musel do práce, tak pohodlným autobusem bez řidiče. Hra na budoucnost.
Dneska ho to se*e. Ano. Někdy až k pláči. Tohle prosperující město s lidmi s
rozmazaným obličejem, aby nikdo další nepoznal, že jsou tu a že jsou to oni.
Musí pryč. Rozhodl se.
Je to smutné? Možná. Pro
někoho.